August 10, 2015

Kisah petai.

Mama bagi banyak betul petai kelmarin. Terdampar kat sudut dapur sebab aku bukannya suka sangat makan petai but le hubs aku memang suka makan petai.

Demi le hubs tersayang, aku pun gigihlah beli ikan bilis (siap kopek!) kat tesco. Malangnya ikan bilis ittew tidak sesedap bilis mata biru yang selalu bfftj aku belikan from Lumut tu. 


However, aku masaklah sambal kentang ngan bilis potai ni. Punyalah lazat aku sendiri krupkrap potai tu tak henggat dunia. Hahahaha. 

Adakah ini bermaksud bermulalah episod aku suka makan petai?

Ohno!


Resepi Ikan Bilis Goreng Petai
Bahan-bahan
Ikan bilis segenggam
Petai segenggam (belah dua)
Cili api segenggam dihiris
Bawang merah besar sebiji dihiris
Bawang putih tiga biji dihiris
Belacan seinchi

Cara-cara
Goreng ikan bilis, toskan dan ketepikan
Tumis bawang merah, bawang putih, belacan dan cili api. Agak-agak dah naik bau, masukkan ikan bilis, gaul-gaul. Then masukkan petai and gaul-gaul lagi.
Perisakan dengan garam and sedikit gula.
Lagi sedap kalau perah asam limau kot? Heh.

Sekian resepi dari dapur CikYaya.




No comments:

Post a Comment